vrijdag 16 september 2011

Rust, luchtigheid, jeugdherinneringen

Opdracht voor het schoolvak interactief
"Door een één op één gesprek met een klasgenoot probeer jij een 'probleem' te signaleren. Wat jij als 'probleem' bestempelt is aan jou. Vervolgens is het de bedoeling dat jij een oplossing verzint en die ook uitvoert. Hoe zorg jij ervoor dat dit probleem in de toekomst verholpen wordt? Hierbij is het vooral van belang dat jij leert om vanuit de ander (de doelgroep) te denken."
Tijdsduur: 2 weken (komt neer op 12 uur)

In het gesprek met mijn klasgenootje Lisa viel het op dat ze vaak een kleine gedachte veel groter kan maken in haar hoofd, dit maakt haar dan onrustig. Daarom kreeg ik het idee om iets te maken waar zij rustig van wordt.

Ik ben begonnen met informeren wat haar rustig maakt. Haar antwoorden waren alleen zijn, muziek luisteren die ze mooi vindt en naar iets moois kijken.

Toen ben ik onderzoek gaan doen naar wat Lisa mooi vindt. Daarvoor heb ik muziek geluisterd op haar facebookpagina, naar haar inspiratiebronnen, favoriete kleurcombinaties en stoffen gevraagd. Hieruit heb ik het volgende moodboard gemaakt:

:) click the image(s) to enlarge! 

Omdat het 'probleem' niet aan een plek gebonden is, wilde ik iets maken dat ze met zich mee kan nemen. Ik dacht even aan een doosje of een gek object. Toen kwam ik, mede door haar liefde voor mooie dingen, terecht op een sieraad. Ik ben gaan zoeken naar overeenkomsten tussen de smaak van Lisa en die van mij en kwam uit op wiskundige driedimensionale vormen, zoals de onderstaande drie:


hieronder mijn eigen schetsen:





Ik wil verder gaan met de schets linksonder (met de groenblauwe achtergrond).
Het idee voor dit sieraad is om de ribben van de dodecaëder te maken van iets zwarts en stevigs en er dan met wit elastiek omheen te weven, dit elastiek is dan gemakkelijk opzij te bewegen om iets in, of uit de binnenkant van het sieraad te halen. In het sieraad kan Lisa zelf iets stoppen waar ze rustig van wordt.

Een psycholoog vertelde me dat mensen vaak heel rustig worden van bepaalde jeugdherinneringen. Daarom wil ik iets in de ketting doen dat Lisa doet denken aan een prettig stukje van haar jeugd. Hiervoor zou ik een illustratie willen maken van een omgeving waar zij is opgegroeid en veel prettige herinneringen aan heeft.

Advies uit de les week 2:
- Ga nog even kijken naar de vorm van het sieraad, zou het niet prettiger zijn bijvoorbeeld om het aan een kant plat te maken, zodat er geen punt in haar lichaam prikt?
- Ook even uit gaan proberen hoe het zou werken met het elastiek, hoe gaat het er in het echt uitzien?

Mijn plannen voor komende week zijn:
- informeren naar materiaal, en hier testjes mee maken
- illustratie maken uit kindertijd
- het uiteindelijke ontwerp voor het sieraad maken en daar een goede tekening van maken
- korte presentatie maken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten